A Vendée Globe és Fa Nándor

Mi a Vendée Globe vitorlásverseny lényege?
Ez a leghosszabb földkerülő egyszemélyes, megálló és külső segítség nélküli vitorlásverseny. A rajt és a cél a franciaországi Les Sables d’Olonne-ban van. A négyévente rendezett verseny útvonala az összes nagy kihívást jelentő híres és hírhedt fokot (Jóreménység, Leewin, Hoorn) és vízterületet lefedi, különös tekintettel az üvöltő negyvenesek és a vijjogó ötvenesek szélességi fokától délre eső területekre. A 60 lábas IMOCA osztály nagy tervezési és építési szabadságot biztosít a készítőknek, így ez nagyon komoly technikai verseny is. Presztízse az Amerika Kupával vetekszik, legendás vitorlázók részvételével (Alain Gautier, Philippe Jeantot, Michel Desjoyeaux stb.) A táv teljesítése önmagában is óriási sikernek számít, már a részvétel is különleges dolog amelyhez sok éves felkészülés szükséges.vendee_map

A Vendée Globe-ról hosszan lehetne értekezni hiszen egészen óriási technikai fejlődés, emberi teljesítmények és tragédiák jellemzik a versenysorozatot. Jó analógia a magashegyi hegymászás, sokan egyenesen a “vitorlázás Everestje”-ként aposztrofálják ezt a vitorlásversenyt, akár pozitív, akár negatív kicsengéssel, hiszen bizonyos értelemben túlélőversenyről is beszélünk amely vonatkozással nem minden profi vitorlázó tud és akar azonosulni. Ennek ellenére néhány női hajós is teljesítette a távot (pl. Isabelle Autissier vagy Dee Caffari, az utóbbival e sorok írójának is volt szerencséje beszélgetni, fantasztikus nő), egészen elképesztő teljesítményeket bemutatva. Présentation PowerPointTovábbi részleteket egyebek mellett a verseny honlapjáról és a youtube-ról lehet megtudni. De ne felejtsük el, hogy a versenysorozat még az internet előtti időkből indult, így a korai időkről leginkább francia vitorlás magazinokból tájékozódhatunk. A versenyt eddig minden alkalommal francia vitorlázó nyerte, ezért a továbbiakban is számíthatunk kemény angol kihívókra, és úgy tűnik, Conrad Colmannal egy másik bivalyerős vitorlás nemzet is beszáll a jövőbeni versengésbe.

Miért Fa Nándor a legnagyobb király?
Mert a fent említett nehézségeket szinte lehetetlen professzionális háttércsapat és óriási pénzügyi háttér nélkül leküzdeni, ráadásul úgy, hogy az élmezőnnyel tartani lehessen a lépést. Fa Nándor mindezt – a Vendée Globe mezőnyében egyedüliként és több alkalommal is – megcsinálta, és ezt mindenki tudja róla a profi és amatőr vitorlázás világában. Fa Franciaországban óriási elismerést kapott már 1992-ben is, szinte hősként tekintettek rá (l’homme de marbre), miközben itthon sokan azt sem tudják mi fán terem a tengeri vitorlázás.

Címszavakban – mit ért el Fa Nándor szólóvitorlás versenyzői pályafutása alatt?
fa-nandor-spirit-of-hungary-vendee-globe-rajt-start-les-sables-dolonne-2016-vitorlazas-race-sailing-hajozashu-900x506Fa Nándor több ízben írt történelmet. A Los Angeles-i olimpiai bojkott után a Szent Jupát fedélzetén társával, Gál Józseffel először vitorlázta körbe a Földet magyar vitorlázóként. Ezután saját építésű hajójával (Alba Regia) részt vett a Boc Challenge szakaszos földkerülő vitorlás versenyen. Az 1992-es Vendée Globe-on ugyanezzel a hajóval 5-ik lett, legjobb nem francia résztvevőként, egy tenger nélküli kis országból, nagy szponzorok nélkül. Fa ambíciója ezt követően még tovább nőtt, az 1995-ös rajthoz az újonnan épített Budapest fedélzetén győzelmi célokkal állt oda. Egy elképesztő szerencsétlenségsorozat azonban meghiúsította terveit, és utána hosszú időre visszavonult. De nem végleg: közel húsz évvel később a Spirit of Hungary projekt keretében ismét visszatért a versenyvitorlázásba, először a Barcelona World Race-en társával, David Colmannal vitorlázta körül a Földet, kvalifikálta magát a 2016-os Vendée Globe-ra, ahol végül 8-ik helyen ért célba, ami elképesztő eredmény!!!!!!!!
Mindezt úgy, hogy:
– az 1996-os kudarc után képest volt 60+ évesen is felépíteni egy színvonalas szólóversenyzői projektet
– egyéb kisebb szólóversenyeket nem számítva, három alkalommal állt rajthoz a Vendée Globe-on amely mindegyike több éves felkészülést kíván
– vitorlázó pályafutása alatt ötször kerülte meg a Horn-fokot
– hajóját minden alkalommal ő maga tervezte és részben építette, kevés támogatóval, amely önmagában is elképesztő
– ő volt az egyik legidősebb versenyző a 2016-os mezőnyben
– hajójának az egész út alatt alig voltak technikai problémái – a versenyen engedélyezettek voltak a szárnyak (hydrofoil) alkalmazása, amely egyértelműen a pénzes projekteket futtató élversenyzőket hozták helyzetbe szinte űrtechnológiával
– a Spirit of Hungary-t a felkészülési időszak során több ízben fel kellett újítani és átépíteni, éppen csak elkészülve az egyes rajtokhoz
– A Barcelona World Race és a kvalifikációs verseny után a kívülállóknak úgy tűnt, nem lesz igazán versenyképes a hajója a Globe-on. Nándor maga mondta a Globe befutója után, hogy 15-20-ik helyre várta magát (amely egyébként szintén óriási teljesítmény lett volna), a végső eredmény az ő saját várakozásait is messze felülmúlta. A Vendée Globe előtti versenyek nehézségeiből (hajótest delaminációja, árbóctörés stb.) és hibákból mindig megerősödve állt fel ő és hajója, folyamatosan gyorsult.
Fa Nándor valószínűleg nem az az ember akivel egy felületes zalakarosi wellness hétvégét kellemes harmóniában lehetne eltölteni: versenyszelleme, kitartása és konok céltudatossága tekintélyt parancsol minden vitorlázó és sportember számára.

De nézzünk meg néhány videót, először is hogy mit mond a tengeri szólóvitorlázás jelen állapotáról a hazai nagymenők egyike, Farki:

Összefoglaló a Vendée Globe oldalán ITT. A Spirit of Hungary hivatalos oldala ITT található.

Korábbi felvételek: visszafordulás a versenyről 1996-ban és 1993-as értékelések.

És végül egy igazi hamisítatlan franciás Vendée Globe életérzés Tanguy de Lamotte léggitárjából, az óceán közepéről, néhány hónapos egyedüllét idején: