Szörfös és vitorlás útjogszabályok

1. Vízi kresz – Az alapvető útjogszabályok

A szörf és a különböző vitorlás típusok elsőbbségi viszonyait, a “vizi kreszt” a Hajózási Szabályzat tartalmazza. Az alábbiakban a legfontosabb szempontokat emeltük ki, természetesen ezt is képzett oktatóval, a gyakorlatban lehet igazán megtanulni.

Az útjog megadására kötelezett félnek három fontos szempontot kell maga előtt tartania amikor végrehajtja az elkerülő manővert:
a) megfelelő időben kell végrehajtani
b) be kell tudni fejezni
c) a manővernek a másik fél számára is egyértelműnek kell lennie

Az útjogos katamarán, szörf (azaz vitorlás vízi sporteszköz), kishajó, vitorlás csónak a másik fél kitérési manővere során nem változtathat menetirányt vagy nem hajthat végre váratlan manővert.

Vitorlával meghajtott vitorlás csónak (jolle, dinghy), kishajó (20m-nél kisebb, 7m-nél nagyobb vitorlás) valamint vitorlás vízi sporteszköz (windsurf, sportkatamarán) esetében a kishajókra vonatkozó útjogszabályok érvényesek, amelyek:

1.1 Különböző csapáson haladó vitorlás járművek találkozása esetén a jobbcsapáson lévőnek elsőbbsége van a balcsapáson haladóval szemben.

1.2 Azonos csapáson haladó járművek esetében az élesebben haladó (szél alatti) járműnek van elsőbbsége.

Jobbcsapáson (starboard, tribord, backboard) az a szörfös halad, amelyiknek a jobb keze van közelebb az árbochoz, azaz a szél a szörfdeszkát a menetirány szerinti jobb oldalán éri először. Vitorláson (vagy szörfön) ilyenkor a vitorla bal oldalt van, a szél jobbról “csapja” a hajót.
Balcsapáson (port, babord, steuerboard) az a szörf halad, amelyiknek a bal keze van közelebb az árbochoz, azaz a szél a szörfdeszkát a menetirány szerinti bal oldalán éri először. Vitorláson (vagy szörfön) a vitorla jobb oldalt van, a szél balról “csapja” a hajót.

Az útjog megadására kötelezett kishajónak vagy szörfnek mindig elsőbbséget kell adni az útjogos kishajónak vagy szörfnek, hacsak valamilyen különleges körülmény (pl. vízi akadály) ezt nem teszi lehetővé. Az útjogos szörf vagy vitorlás viszont nem változtathatja meg menetirányát és sebességét miközben a másik utat ad neki.
Két azonos csapáson haladó szörf vagy vitorlás közül az az élesebb (szél alatti, tehát útjogos) hajó, amelyik arról a területről közelít, ahová a szél fúj.

2. A vitorlás deszkára vonatkozó tilalmak és kötelezettségek

Magyarországon a vitorlával haladó járműnek elsőbbsége van a motorral hajtott kisgéphajóval szemben (kisgéphajónak minősül az a vitorlás kishajó is amely a motorját vagy a motorját is használja), az ésszerűség azonban azt diktálja, hogy minél nagyobb az esetlegesen metsző útvonalakkal bíró járművek méretkülönbsége, a szörfös vagy vitorlás csónak annál nagyobb távolságot tartson. Nincs elsőbbsége viszont a szörfnek vagy vitorlás kishajónak elméletben sem a mozgásában korlátozott motoros járművel vagy munkagéppel szemben.
Szörfözni tilos kikötő közelében, strandon, folyóban, csatornában, hajózási útvonalon, éjszaka és korlátozott látási viszonyok között (köd), valamint viharban bizonyos körülmények fennforgása esetén. A korlátozásokkal, valamint kölcsönzéssel kapcsolatos további részleteket lásd a Hajózási Szabályzatban.

útjog