Szörfös útjogszabályok

1. Vízi kresz – Az alapvető útjogszabályok

Rendkívül fontos, hogy a szörf irányításának megtanulásától kezdve tudatában legyünk a vízi kresz alapjaival, így később sem érhet minket meglepetés és/vagy baleset, amikor szörfünkkel motorcsónaknyi sebességgel száguldunk – és adott esetben másodpercek alatt kell dönteni a kitérésről vagy az iránytartásról.

Az útjog megadására kötelezett félnek három fontos szempontot kell maga előtt tartania amikor végrehajtja az elkerülő manővert:
a) megfelelő időben kell végrehajtani
b) be kell tudni fejezni
c) a manővernek a másik fél számára is egyértelműnek kell lennie

Az útjogos szörf (kishajó, vitorlás csónak) a másik fél kitérési manővere során nem változtathat menetirányt vagy nem hajthat végre váratlan manővert.

Vitorlával meghajtott vitorlás csónak (jolle, dinghy), kishajó (20m-nél kisebb, 6m-nél nagyobb vitorlás) valamint vitorlás vízi sporteszköz (windsurf) esetében a kishajókra vonatkozó útjogszabályok érvényesek, amelyek:
1.1 Különböző csapáson haladó vitorlás járművek találkozása esetén a jobbcsapáson lévőnek elsőbbsége van a balcsapáson haladóval szemben.

1.2 Azonos csapáson haladó járművek esetében az élesebben haladó (szél alatti) járműnek van elsőbbsége.

Jobbcsapáson (starboard, tribord, backboard) az a szörfös halad, amelyiknek a jobb keze van közelebb az árbochoz, azaz a szél a szörfdeszkát a menetirány szerinti jobb oldalán éri először.
Balcsapáson (port, babord, steuerboard) az a szörfös halad, amelyiknek a bal keze van közelebb az árbochoz, azaz a szél a szörfdeszkát a menetirány szerinti bal oldalán éri először.
Az útjog megadására kötelezett szörfnek mindig elsőbbséget kell adni az útjogos szörfnek, hacsak valamilyen különleges körülmény (pl. vízi akadály) ezt nem teszi lehetővé. Az útjogos szörf viszont nem változtathatja meg menetirányát és sebességét miközben a másik utat ad neki.
Két azonos csapáson haladó szörf közül az az élesebb, szél alatti, tehát útjogos hajó, amelyik a szél felőli szörf vitorla felőli oldalán (tehát nem a szörfös oldalán) van.

2. A vitorlás deszkára vonatkozó tilalmak és kötelezettségek

Magyarországon a vitorlával haladó járműnek (szemben Ausztriával és Németországgal) elméletileg elsőbbsége van a motorral hajtott kisgéphajóval szemben (kisgéphajónak minősül az a vitorlás kishajó is amely éppen a motorját használja), az ésszerűség azonban azt diktálja, hogy minél nagyobb az esetlegesen metsző útvonalakkal bíró járművek méretkülönbsége, a szörfös annál nagyobb távolságot tartson. Nincs elsőbbsége viszont a szörfnek elméletben sem a mozgásában korlátozott motoros járművel vagy munkagéppel szemben.
Szörfözni tilos kikötő közelében, strandon, folyóban, csatornában, hajózási útvonalon, éjszaka és korlátozott látási viszonyok között (köd), valamint viharban bizonyos körülmények fennforgása esetén. A korlátozásokkal, valamint kölcsönzéssel kapcsolatos további részleteket lásd a Hajózási Szabályzatban.